I denne supportartikkelen lærer du om to måter å jobbe med anonymitet på.
I SurveyXact kan du enkelt velge om en spørreundersøkelse skal være anonym. Det kan du enten gjøre fra begynnelsen, eller i etterkant av datainnsamling – dersom du ikke lenger har bruk for personidentifiserende opplysninger, men ønsker å beholde dataen for å eksempelvis følge historisk utvikling.
I en anonym undersøkelse sperrer SurveyXact for tilgang til svarene respondentene har avgitt. Informasjon og funksjoner som ellers er tilgjengelige ved vanlige undersøkelser, finnes ikke i anonyme undersøkelser.
I anonyme undersøkelser kan man ikke:
Klikk på menypunktet Avansert i spørreskjemamodulen. Velg Anonym undersøkelse, og klikk på Anonym undersøkelse i undermenyen.
Det er i tillegg mulig å aktivere minimum antall svar, slik at man ikke kan lage filtreringer eller nedbrytninger hvis ikke minimumskravet er oppfylt.
Dette kan du aktivere når anonymitetfunksjonen er aktiv, men før du importerer respondenter.
Klikk på menypunktet Avansert i spørreskjemamodulen. Velg Anonym undersøkelse, og klikk på Bruk minimum antall svar i undermenyen.
Du har mulighet til å anonymisere data etter datainnsamling eller analyse. Du kan velge hvilke respondenter du vil anonymisere, og hvilke variabler som påvirkes av anonymiseringen. Når du anonymiserer innsamlede data, kan du slette bakgrunnsdata, spørreskjemadata og systemdata fra undersøkelsen. På den måten er det ikke lenger mulig å koble de innsamlede dataene sammen med en bestemt respondent.
Klikk på fanen Datainnsamling.
Her velger du hvilke respondenter som skal anonymiseres og hvilke data som skal slettes.
Når du har valgt hvilke respondenter som skal anonymiseres, kan du velge hvilke data som skal slettes. Dataene du velger å slette, blir slettet permanent. Som standard er ingen data valgt.
Slett av returmeldinger
Det er lett å glemme at returmeldinger som regel også inneholder persondata. Husk derfor å slette returmeldinger når du anonymiserer data.
Se også videoguide her: